Сфери обдарованості дітей
Інтелектуальна сфера
Обдарована дитина вирізняється
гарною пам’яттю. мисленням, допитливістю, добре розв’язує різні задачі, зв’язно
викладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування
знань.
Сфера академічних досягнень
Це успіхи дитини з читання,
математики, природознавства та інших навчальних предметів.
Творчість (креативність)
Дитина дуже допитлива, виявляє
незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї.
Спілкування
Добре пристосовується до нових
ситуацій, легко спілкується з дорослими та дітьми, виявляє лідерство в іграх і
заняттях з дітьми. Ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.
Сфера художньої діяльності
Дитина виявляє великий інтерес
до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи
вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію,
із задоволенням співає, намагається створювати музику.
Рухова сфера
Тонка і точна моторика, чітка
зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіє тілом,
високий рівень розвитку основних рухових навичок.
v Постійно працюйте над вихованням
почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього
«я».
v Допомагайте обдарованим дітям
виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
v Забезпечуйте сприятливу емоційну
атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
v Дотримуйтеся порядку й
дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої
поведінки.
v Скеровуйте енергію і творчість
обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
v У роботі з обдарованими дітьми
використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
v Розвивайте здібності дітей,
широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
v Привчайте обдарованих дітей
працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
v Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
v
Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності
кожної дитини.
o Учитель не повинен вихваляти кращого
учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще
заохотити спільні заняття з іншими дітьми .
o Учителеві не варто приділяти багато уваги
навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших ставатиме
переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .
o Учитель не повинен робити з обдарованої
дитини "вундеркінда". Недоречне акцентування на її винятковості
породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність -
зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно,
неприпустима.
o Учителеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заня
Використовуючи
такий підхід, можна визначити знання та вміння, необхідні для забезпечення
високого рівня професійно-педагогічної підготовки вчителя до роботи з
обдарованими учнями.
високого
рівня професійно-педагогічної підготовки вчителя
до
роботи з обдарованими учнями
Загальнонаукові та фахові |
Фізіологічні та психологічні |
Педагогічні та методичні |
Теорія
відповідного предмету, основи суміжних предметів та вміння використовувати
знання у процесі роботи з розвитку здібностей і обдарувань учнів. |
Вікові
особливості фізичного та психологічного розвитку школяра, психологія навчання
й виховання. Поняття
і види обдарованості та здібностей. |
Сутність педагогічного
процесу; теорія і методика навчання та виховання школярів, наукова
організація праці вчителя і учня. |
Кожна дитина має певні здібності від народження, тому завдання вчителя полягає
у виявленні, навчанні та вихованні такої дитини. Вчитель повинен стимулювати
мотивації розвитку здібностей, забезпечити кожній дитині рівні стартові
можливості для реалізації інтересів; збільшення кількості дітей, які б
займалися інтелектуальною та творчою діяльністю.
Система пошуку обдарованих дітей
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей
v Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу,
підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
v Підкреслюй
інтерес учнів до нового.
v Заохочуй оперування предметами, матеріалами,
ідеями. Дитина пра-ктично вирішує дослідницькі завдання.
v Вчи учнів систематичній самооцінці кожної думки.
v Виробляй в учнів терпиме ставлення до нових понять,
думок.
v Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул,
односторон-нього рішення, де є багато варіативні способи.
v Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що
творчі пропо-зиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх,
використовує.
v Вчи учнів
цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
v Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно,
це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це
харак-терно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.
v Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові
ідеї.
v Розсіюй страх у талановитих дітей.
v Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів,
самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати.
v Створюй проблемні ситуації, що вимагають
альтернативи, прогнозу-вання, уяви.
v Створюй в школі періоди творчої активності, адже
багатого геніа-льних рішень з'являється в такий момент.
v Допомагай оволодівати технічними засобами для
записів.
v Розвивай критичне сприйняття дійсності.
v Вчи доводити починання до логічного
завершення.
v Впливай особистим прикладом.
v Використовуй творчу діяльність вихованців при
проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять,
свят.
v Під час опрацювання програмового матеріалу залучай
до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, ство-рюй
розвиваючі ситуації.
vАктивно
залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських кон-курсах, змаганнях,
виставках.
vВідзначай
досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу,
пошук.
Тест
"Не проґав вундеркінда"
Кожна дитина має свої, лише їй притаманні
риси, які розпізнаються в ранньому
віці, тому обов'язок батьків - виявити та
розвинути приховані здібності та
задатки. У цьому може допомогти такий тест.
1. Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного
віку читати:
· самостійно - ……………………………..7 балів;
· за допомогою когось -…………………..
5 балів.
2. Читає багато книг, причому досить швидко - …………………………………….2
бали.
3. Сама або за допомогою когось зацікавилася
словниками та енциклопедіями
- ………………2 бали.
4. Легко навчилася читати, але відчуває труднощі
під час читання - ………………1 бал.
5. Займається, за звичай, за зачиненими дверима, а
друзів має старших за себе
- ……………..2 бали.
6. Розмовляє зі старшими на рівних - …………………………………………………2
бали.
7. Ставить багато різних каверзних запитань,
інколи заганяючи дорослих у
глухий кут - …………….2 бали.
8. Має готові відповіді навіть на несподівані
запитання - …………………………..1 бал.
9. Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві
повідомлення (скажімо, після
перегляду кінофільму,
телепередачі чи спостереження за чим-небудь)
-
……………..2 бали.
10. Із задоволенням вступає в бесіду про
навколишній світ, дає власну оцінку
суспільним
явищам - ……………1 бал.
11. Одноманітні справи (миття посуду, легкі
навчальні вправи, які не
потребують
особливих зусиль) викликають нудьгу - …………...1 бал.
12. Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не
стосується її особисто
- ……………..2 бали.
13. Має багатий словниковий запас і вміло
застосовує під час спілкування
різні
терміни - ………………2 бали.
14. Любить складні ігри ( шахи та ін.), які
вимагають кмітливості - …………………1 бал.
15. У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають
старшокласники - ………………..1 бал.
16. Любить різні заняття, причому хоче робити все
самостійно - …………………….2 бали.
17. Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями
давньої історії - …………………2 бали.
18. У школі навчається без особливих зусиль,
швидко схоплює матеріал та має
власну думку з багатьох питань - ……………..2 бали.
19. Має розвинуте почуття сприймання музики,
образотворчого мистецтва,
навколишнього
світу і в усьому знаходить гармонію - ……………2 бали.
Ось і весь тест вашого
"вундеркінда", якщо він таким є. А це залежить
від того, скільки балів він
отримає під час підрахунку. Потрібно врахувати,
що об'єктивність тестування
залежить від чітких відповідей на запитання.
Якщо ви набрали від 10 до 13 - це свідчить про те, що ваша
дитина має певні
здібності, а тому вам необхідно
потурбуватися про те, щоб організувати її
навчання та спрямовувати розвиток
її здібностей.
Завдання
для ІІ етапу ХІІ Міжнародного конкурсу
з
української мови
імені
Петра Яцика
3 клас
1. Чи є в тебе
домашня тваринка? А може ти про неї мрієш? Напиши про це текст (3-4 речення). 12
балів
2. Прочитай
текст, поділи його на слова і речення. Запиши. У кінці кожного речення став
потрібний знак. Підкресли розповідне речення.
Якгарновлісіскількитутгрибівосьмайнуларуденькабілочкакудивоназниклаосьопускаєтьсяпавучоккудивінмандрує
8
балів
3. Об’єднай
усі ці пари слів в одне речення. Запиши його та підкресли головні слова в реченні.
Листопад (що робить?) гуляє;
гуляє (де?) у саду;
у саду (якому?)
осінньому.
4
бали
4. Впиши, де
треба, апостроф.
Зів…ялий, п…ють, цв…ях, пор…ядок, сім…я,
р…ядок, хлоп…я, св….ято.
4 бали
5. Виконай
звуко-буквений аналіз слів
Тьохкає –
2
бали
. Склади діалог між
однокласниками, використовуючи в ньому слова
ввічливості.
8
балів
2. Уяви, що ти береш
участь у всеукраїнському проекті «Поділіться любов’ю до України». Про що б ти
розповів? (5-6 речень).
10
балів
3. Впиши пропущені
букви, змінюючи слова для перевірки. Познач корінь.
Хлі…чик, горо…чик, борі…ка,
бері…ка.
4 бали
4. Поясни
фразеологізми
Відкладати у
довгий ящик –
Ложка дьогтю в
бочці меду –
Говорить, як
шовком шиє –
Водити за носа
-
4
бали
5. Зроби
звуко-буквений аналіз слів
Батьківщина –
Дзюрчить
-
4 бали
КОНКУРС ІМ.ЯЦИКА 3 КЛАС
1. Склади і запиши розповідь за поданим початком .
Вірна подружка
Оленка та Іринка – подружки. Дівчатка живуть в одному будинку, вчаться в
одному класі. Вони завжди разом граються, готують уроки. Якось Іринка
захворіла. …
(12 балів)
2. Складіть два речення, в яких слово добрий вжите у
прямому, а потім у переносному значенні.
(4 бали)
3. Згрупуй споріднені (спільнокореневі) слова.
Запиши утворені групи.
Місто, місткий, місток, місточок, міст, вмістити, вміст, містечко,
мостик.
(3 бали)
4. Запишіть слова за алфавітом, поставте
наголос.
Джерельце, випадок, усмішка, разом, шофер, помилка, одинадцять,
загадка, горицвіт, соломинка, черговий, течія, донька, судно, джинсовий, обруч.
(9 балів)
5. Закінчи прислів’я.
Шабля ранить голову, а слово … .
Життя прожити – … .
Зробив діло – … .
(3 бали)
Для усного туру
Поміркуй, як ти розумієш прислів’я «Хочеш бути щасливим, не будь
лінивим».
Конкурс ім. П.Яцика. 3 клас
Завдання ІІ етапу ХІ Міжнародного
конкурсу
з української мови імені Петра Яцика
1.Складіть якомога більше слів з букв слова
товариськість
2.Заміни вислови одним словом-синонімом.
• Глек розбити - …
• І гадки не має - …
• Дав, як кіт наплакав - …
• В’ється в’юном - …
3.Згрупуй слова. Виділи корінь.
Лікар, працівник, місто, ліки, праця, приміський, лікарняний,
містечко, працьовитий.
4.Запиши слова за алфавітом, вставляючи пропущені букви.
Гор…зонт, к…рмо, адр..с, к…фір, оч…рет, ч…решня.
5.Склади твір-опис на тему «Моя улюблена іграшка». (5-6 речень)
Конкурс ім. П.Яцика. 3 клас
Завдання ІІ етапу ХІ Міжнародного конкурсу
з української мови імені Петра Яцика
3клас
1.Складіть якомога більше слів з букв слова
товариськість
2.Заміни вислови одним словом-синонімом.
• Глек розбити - …
• І гадки не має - …
• Дав, як кіт наплакав - …
• В’ється в’юном - …
3.Згрупуй слова. Виділи корінь.
Лікар, працівник, місто, ліки, праця, приміський, лікарняний,
містечко, працьовитий.
4.Запиши слова за алфавітом, вставляючи пропущені букви.
Гор…зонт, к…рмо, адр..с, к…фір, оч…рет, ч…решня.
5.Склади твір-опис на тему «Моя улюблена іграшка». (5-6 речень)
Завдання для 3 класу
1. Встав пропущені орфограми, запиши в алфавітному порядку:
З..рно, кр..латий, шв..денько, кл..новий, зам..рзає, пл...ве,
св..стіти, ч..рвоний, ч..стенький, в..чірній, д..рев’яний, щ..бетати, ш..рокий,
заст...ляє, м..жа, в..рхівка, гр...чаний, гл..бокий, т..пленько, в..ликий.
6 балів
2.Заміни окремі поняття одним загальним:
Червоний, чорний, білий –
Україна, Білорусь, Росія –
Київ, Мінськ, Москва –
Автобус, автомобіль, тролейбус –
2 бали
3.Запиши у дві колонки слова :
- 1) слова з наголосом на другому складі;
- 2) слова з наголосом на першому складі.
Письменник, голуб, рибалка, адреса, осінь, цибуля, двері, учень,
ялинка, єдність.
Із перших літер кожного слова склади частину народного прислів’я.
Допиши його.
_________ ________ , а ______ ______.
3 бали
4. Перестав букви так, щоб вийшло нове слово:
Осел, лісок, кіт, марка, кури, тіло, банка, нора, смола, качай.
Із двома новоутвореними словами склади речення.
5 балів
5. Склади розповідь : "Мій улюблений казковий (літературний)
герой”.
10 балів
Усний тур.
Прочитай виразно запропонований текст.
5 балів
1. Перекласти з російської мови
Карандаш ________________ комната_______________
Крыльцо__________________ цветок________________
Ворона___________________ посуда________________
Зеркало__________________ сапоги________________
2. За допомогою алфавиту розшифруй
запис:
17,
11 3,11,3,28,1,8,17,19 21,12,6,18,24 17,19,3,24.
3. Доповни речення:
У лісі живуть __________________________________________ .
Я люблю _____________________________________________ .
4. Прочитай текст. Запиши його так,
начебто на вулиці весна.
Небо сіре. Дує холодний вітер. Пожовкла трава. З дерев осипалися
листочки. Це прийшла осінь.
ЗАВДАННЯ для І етапу ХV Міжнародного конкурсу з
української мови імені П. Яцика \
(для учнів 3 класу )
1. Правильно запиши слова. (3 б., мінус 0,2 за помилку)
2. Укра...нс...кий, ч...рвоний, ч...та(н, нн)я, духм…яний,
обли...я, с...ло, вер…сень, ро(з,с)повідати, (О,о)стрів (Х,х)ортиця, (Р,р)іка
(Дд)ніпро. ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
3. 2. Прочитай вірш. Випиши споріднені слова у окремий
рядок. Познач у них корінь. Галя косу заплела Косарі клепали коси: І косинку
одягла, Косовиця почалась. Щоб проміння сонця косе І здалося Галі: косо Не
сушило її коси. На землі трава вляглась. (А.Свашенко)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
(4 б; 0,5 б. за правильно виписане слово )
4. 3. Прочитай звуковий запис слів. Спиши, замінюючи
звуковий запис буквеним. [л′іл′а] - _____________ , [г′іл′:а] -
________________ , [ас′а] - __________ , [волос′:а] - ______________
,[нас′ін′:а] - _____________, [запор′іж′:а] - _________________, ,[пйат′]-
___________ . (6 б; мінус 0,5б за допущену помилку)
5. 4. Пояснити
значення фразеологізмів. Відкрити очі – ______________________________________
Замилювати очі – ____________________________________ Розбити глека –
____________________________________ (3 б.)
6. 5. Склади речення
зі словами світлий, крила, щоб вони вживалися в прямому та переносному
значенні.
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________ (4 б.)
7. 6. Встанови межі
речень (Постав розділові знаки в кінці речень, велику літеру на початку) .
Восени птахи вирушають у вирій летять вони своїм порядком шпаки і граки летять
зграями журавлі прямують великими ключами а качки – прямою шеренгою зозулі
відлітають поодинці тож на південь птахи летять по- різному.
8. 6.1. Підкресли основну частину. (7 б)
9. 7. Склади записку,
адресовану мамі, що містить пояснення пізнього повернення додому.
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
3
клас
1.Запишіть речення в такій
послідовності, щоб утворився текст. Доберіть заголовок і запишіть перед
текстом. Допишіть ще 2-3 речення.
Дзвінко співають птахи, дзюркочуть попід деревами струмочки. Радісна, гомінка і
пахуча весна. Теплий вітер пробігає у верховітті. …
(10
балів)
2.Запишіть слова за алфавітом,
поставте наголос.
Зошит, ознака, виразно,
запитання, новий, високо, одинадцять.
(5
балів )
3.Поділіть слова для переносу.
Підйом, ходжу,
олівець, близький, кільце.
(5
балів )
4.З поданих слів складіть
речення, підкресліть головні члени.
Пташки,
наповнить, гаї, незабаром, і, спів, сади.
(5
балів )
5.До поданих слів доберіть
слова, близькі за значенням.
Лагідний –
Говорити –
Шлях –
Хата –
6..Розберіть слова за будовою,
запишіть до них споріднені.
Річечка - , батьки -
. (5 балів )
7..За допомогою префіксів і суфіксів
утворіть нові слова від поданих. Берег, колосся,
віра, рік, ліс.
(5 балів)
8.До кожного з поданих слів
доберіть спільнокореневий іменник, прикметник, і дієслово. Запиши їх.
Зима - . Дружба -
. Мороз -
.
( 5 балів )
Немає коментарів:
Дописати коментар